Verslag 2 : eerste dagen in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu Verslag 2 : eerste dagen in Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

Verslag 2 : eerste dagen in Kathmandu

Door: francinenepal

Blijf op de hoogte en volg Francine

10 November 2010 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

Ik heb al bijna geen zin om mijn verslag te schrijven want ik zit inmiddels al 45 min. voor de computer voordat
ik uiteindelijk kan inloggen in mijn website.
Wat een afschuwelijk trage verbinding.
Maar eind goed al goed. Ik zal bij het begin beginnen.
Vrijdag 5 november ging mijn vliegtuig mooi op tijd om 23.30 uur de lucht in.
Na 6 uur maakte we een tussenlanding in Bahrein waar we een stop van 2 uur hadden.
Op de luchthaven liepen heel veel mannen in witte gewaden en gesluierde vrouwen.
Daarna was het nog 4 uur vliegen naar Kathmandu. Op de luchthaven moest ik in de lange rij aansluiten om een visum
te bemachtigen.
Na 2 uur had ik die en kon ik mijn koffer pakken en naar de uitgang lopen waar Gelu op een bordje mijn naam had
geschreven.
In de taxi rijden we naar mijn gastgezin.
Op dat moment zaten mijn gastheer Keshab en gastvrouw Rupa op de grond in de keuken aan het pannekoek bakken van
linsen. Dus ik kon meteen aanschuiven. Ook leerde ik meteen twee andere Engelse vrijwilligers kennen die ook
in datzelfde huis verblijven nl. Vicky en Jane. Oma woont er ook en 2 kinderen , dochter Kripa van 9 jaar en
zoon Kritagya van 7 jaar. Ik heb een ruime kamer met balkon en een badkamer. Water uit de kraan valt niet te drinken
,zelfs tanden poetsen wordt afgeraden. Gelukkig hebben ze in huis een filter apparaat.
Zondag was dag 5 van het Tihar of Diwali of Dipawali feest, dit is een licht festival.
Op deze dag waarderen de zussen hun broers. Dit doen ze in de vorm van een tika (rode punt) op het voorhoofd met
daarom heen een hele ceremonie. Dit festijn hebben we eerst bekeken in het weeshuis wat we bezocht hebben.
En daarna in mijn gastgezin.Aangezien Keshab 3 broers en 3 zussen heeft en veel neven en nichten was het huis vol.
Van dicht bij heb ik kunnen zien hoe dit gevierd werd met stippen en strepen op het voorhoofd, en fruitschalen
en kaarsen. Daarna werden borden met eten binnen gedragen: rijst, kip, noten en werd er Rakski (nepalese whisky)
geschonken. Hier eten ze allemaal met hun handen. Ik heb allen opgenomen op de filmcamera die ik voor het eerst mee
heb genomen op vakantie.
Maandag 8 november begon onze introductie dagen. Die doe ik samen met Laetitia, ook een nederlandse vrijwilligster.
's Ochtends hebben we eerst 2 uur Nepalese les en daarna zijn we met de leraar Bisal naar Patan gegaan met de bus.
Op het Durbar Square staan prachtige tempels,een paleis en vele stupa's waarin de botjes van Boedah's liggen.
Disdag 9 november begint de dag met het ontbijt bestaande uit dahl bat = rijst met linsen en gebakken aardappels
en kip. Het smaakt wel maar het wel wat anders dan mijn yogurt met meusli. Om 10.30 uur is er weer nepalese les.
Dit valt niet mee om het te leren. En tussen de middag eet ik somosa (gefrituurde envelopjes met groenten)
Daarna gaan we met de bus naar Kathmandu. Wat een chaotische stad. Het lijkt de Kalverstraat wel, maar dan met auto's
en motoren die rijden tussen de voetgangers. Ook hier is een Durbar Square met hele mooie tempels en standbeelden.
We bekijken ook het Kumari Bahal wat een schitterend boeddhistisch klooster is. Hier woont de levende godin de Kumari
= een jong moedig meisje tot haar 12de jaar. Opgevouwen in een busje rijden we terug in het chaotische verkeer.
's Avonds schrijf ik dit verhaal op mijn website. Maar als de electriciteit uitvalt ben ik mijn tekst kwijt.
Vandaar dat ik dit verhaal weer moest opschrijven.
Vandaag woensdag 10 november hebben we weer Nepalese les gehad en zijn daarna naar Bothnath gereden met 2 bussen.
Hier staat een hele grote Stoepa met de ogen van Boedha op de toren geschilderd.
Morgen is de laatste introductie dag. Daarna ga ik werken. Het is nog niet duidelijk of mijn trekking naar voren
wordt geschoven want in december schijnt het in de Himalaya erg koud te zijn, - 20 graden.
Jullie horen het nog wel. Maar hier is het mooi weer en een temperatuur van 25 graden
Nu ga ik mijn verhaal beeindigen.
De foto's komen de volgende keer.
Groetjes, Francine

  • 10 November 2010 - 13:21

    Ima En Wim:

    Fijn dat je goed bent aangekomen.Het sluit volledig aan bij indrukken die we van onze vrienden Daan en Georgine van Vliet hebben gekregen van hun reizen naar Nepal. Zij hebben een Stichting van waaruit ze allerlei projecten ondersteunen.Francine, geniet maar het lekkere weer want het is hier super-herfst,
    Hartelijke groet uit het Zwolse !!

  • 10 November 2010 - 13:39

    Jo En Corrie:

    Leuk om te lezen, en dat is nog maar het begin!
    We wensen je veel plezier en succes toe.
    Lijkt me geweldig om Nepalees te leren!

  • 10 November 2010 - 13:42

    Stiefel:

    Zo daar zit je dan, onwennig en overrompeld van de vele, ons niet eigen, indrukken. Maar alles went (snel)dus dat komt helemaal goed.
    Wat sneu dat de stroom wegviel en daarmee je tekst. Houd het maar bij korte emails dan kun je ook niet zoveel verliezen.
    Hopelijk kun je je nuttig maken op het werk, want dat is toch een niet onbelangrijk onderdeel van de trip. Zo'n feestdag waarbij de broers geëerd worden, kunnen we hier ook wel invoeren. Goed idee.
    Houd je taai en tot de volgende keer. Jan

  • 10 November 2010 - 14:02

    Heidi:

    goed te lezen dat je een goede reis hebt gehad. Alle indrukken van een andere cultuur zijn overweldigend. Geniet er van.
    groeten vanuit een zonnig Nederland,
    Heidi

  • 10 November 2010 - 14:11

    Roy/Babs/M.J.Go:

    Stiekum zijn we stinkend jaloers om zoveel interessants mee te maken.Geniet volop en wij van jouw belevenissen.Lieve groet

  • 10 November 2010 - 16:10

    George En Ans:

    Hoi Francine,

    Leuk wat van je te horen. Klinkt allemaal erg spectaculair. Dit is weer een hele andere cultuur in vergelijking met de landen waar je eerst gezeten hebt.Geweldig om dat te mogen ervaren.
    We zijn erg benieuwd naar je foto's.

    Hartelijke groeten van Ans en George

  • 10 November 2010 - 17:04

    Thea:

    He. wat leuk Francine. Ik wist niet datje naar Nepal zou gaan. Lijkt me echt schitterend. En straks de trekking. Ben benieuuwd. Maar eerst: succus met het werk wat je gaat doen en verder een heel fijne tijd gewenst daar. Hart. gr.
    Pieter en Thea

  • 10 November 2010 - 22:01

    Arjan:

    Wow! Wat een eerste indrukken weer. Van weer een totaal ander land en andere cultuur. Veel succes met je eerste werkdagen daar! Hier is het inmiddels in 1 week tijd van herfst naar winter (zowel in temp als tijd) geworden. Brrr...

  • 11 November 2010 - 14:18

    Ria Stiefelhagen:

    Hallo Francine, Wat een verschil met Latijns Amerika! Klinkt heel uitdagend allemaal. Geniet van al deze nieuwe indrukken. Misschien kom je wel vol van Boeddha wijsheid terug? Ria

  • 11 November 2010 - 18:01

    Adri En Theo,:

    Hallo Francine,
    We maakte ons al zorgen dat we niet direct iets van je hoorde,dat waren we al zo gewend.Maar je bent goed aan gekomen.
    Wat ik zo lees ben je met je neus in de boter gevallen het wordt als maar beter.Wist je dat je ook Napalese les kreeg?We hebben het verslag met veel plezier gelezen en kijken uit naar het volgende.
    Groetjes, Theo en Adri

  • 11 November 2010 - 19:51

    Frans:

    Hoi Francine , je valt met je neus in de boter met het feest. Nu nog even met de fiets door Kathmandu . Zolang je maar blijft bellen met de fietsbel(tenminste toen ik er was).
    groetjes

  • 11 November 2010 - 20:07

    Henri En Lidy:

    Dag lieve wereldreizigster,
    Dat is toch wel echt een heel andere wereld waarin je nu verkeerd. Frietjes met je vingers eten is zalig maar rijst met je vingers? Ach, als je trek hebt en het klinkt goed wat ze serveren, dan wil je wel!
    Wij zijn erg benieuwd wat je verder gaat ervaren. Vind jij het net zo spannend als wij?
    Lieve groet uit De Bilt

  • 11 November 2010 - 21:48

    Tilly De Boer:

    Hallo Francien,

    Ik wil je namens mevrouw de Boer een fijn verblijf toewensen ik zal haar verslag doen van je belevenissen.

    me vriendelijke groet, Tilly de Boer

  • 10 December 2010 - 18:09

    Janstiefelhagen:

    Lieve nicht
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    Je hebt er in ieder geval mooi weer bij.
    Toevallig staat er vandaag in een plaatselijk blaadje een artikel over het Langtang Children Home , opgericht door Marloes Twilt waarbij haar vader een tocht maakt naakt naar het Annapurna Base Camp.
    Geniet nog even want ik zie dat je over 8 dagen alweer huiswaarts keert.
    Lieve groetjes, Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Hallo allemaal, Vrijdag 5 november vertrek ik naar Nepal en blijf daar tot 18 december. De eerste maand verblijf ik in Kathmandu waar ik bij een gastgezin woon en ga werken in een revalidatiecentrum voor volwassenen. De laatste 2 weken maak ik een trektocht in de Himalaya. Het is weer een nieuw aventuur en weer heel spannend. Via deze website zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reilen en zeilen. Ik zou het leuk vinden om ook iets terug te horen van je/jullie. Groetjes, Francine

Actief sinds 24 Okt. 2010
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 15088

Voorgaande reizen:

05 November 2010 - 18 December 2010

Nepal avontuur

Landen bezocht: