laatste verslag uit Katmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu laatste verslag uit Katmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

laatste verslag uit Katmandu

Door: francinenepal

Blijf op de hoogte en volg Francine

17 December 2010 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

Het einde van mijn vakantie komt in zicht, aangezien ik morgen, zaterdag 18/12 terugvlieg.
Ik heb mijn vlucht herbevestigd.
De vertrektijd staat nog op 18.15 uur (maar ik moet al om 15.15 uur op de luchthaven zijn),
en de aankomsttijd op schiphol is ca. 4.30 uur zondagochtend.
Maar Jan wil je a.u.b. vluchtnr. OR 464 van Arkefly uit Kathmandu op internet checken!!

ZATERDAG 11 DECEMBER (vrije dag)
Ben ik met de bus n, met vele oude tempels en pottenbakkers.
's Avonds had Metteo (Italiaan) pasta voor het hele gezin gemaakt: weer iets anders dan alleen
maar rijst.

ZONDAG 12 DECEMBER:
Was weer een gewone werkdag in het Orthopaedisch hospital.
Daarna nog een bezoek gebracht aan de STOEPA VAN BODHNATH. Bij de hoofdingang moesten buitenlanders 150 roepies
(1,50 euro) betalen, maar een vond een achteringang waar ik zo naar binnen kon lopen.
Een Bhoedistische monnik legde een paarse rol op mijn hoofd en ik kreeg een geel koordje om
mijn hals. Hij beloofde me dat hij de volgende dag voor mij zou bidden.

MAANDAG 13 DECEMBER:
Weer naar het ziekenhuis. Het was een drukke dag aangezien er 42 patienten kwamen voor een
fysiotherapie behandeling. Na afloop zou ik nog de student fysiotherapie van het Disabled Centrum
begeleiden, maar de patient had het af laten weten
's Avonds hebben we in de OFFICE met alle vrijwilligers BOEUF MOMO'S gegeten (=gestoomde pasta
deeg envelopjes gevuld met rundvlees. Ze waren gemaakt door Soegande (office manger) en de vrouw van Tej (directeur)
Het was erg gezellig met z'n elfen en de staf.

DINSDAG 14 DECEMBER:
Ben ik getuige geweest van een enkel-en knie operatie in het Orthopaedisch ziekenhuis.
De apparatuur was wel een stuk eenvoudiger dan in Nederland, maar er werd wel hygienisch gewerkt.
Na afloop van het werk ben ik met Bydia (assistent fysiotherapeut) mee gegaan naar het SATYA SHAHI KENDRA (=medisch
centrum waar de allerarmsten gratis worden behandeld door de dokter (cardioloog, dermatoloog,
orthopaed, gynaecoloog, kinderarts) en fysiotherapeut.
Daarna moest ik met 2 overvolle busjes weer naar huis (de mensen hingen buiten de deur)

WOENSDAG 15 DECEMBER:
Het was rustig op de fysiotherapie afd. van het Orthopaedisch ziekenhuis omdat de buschauffeurs staakten tussen
10.00-17.00 uur.
's Avonds hebben we naar de video van Metteo (Italiaan) gekeken al fietsende van Vietnam naar
Italie om gehandicapte kinderen te helpen . Hij heeft ook een website www. travelforaid.com.

DONDERDAG 16 DECEMBER:
Was het een zonnige dag. De collega fysiotherapeuten wat les gegeven.
Aan het eind van de middag naar het Disabled Centrum om de student fysiotherapeut te begeleiden.

VRIJDAG 17 DECEMBER:
Mijn laatste werkdag. Getracteerd op cake.
Vandaag was er weer staking tussen 9.00-11.00 uur, zodat de patienten pas laat verschenen.
Op dit moment herschrijf ik bovenstaande verhaal aangezien er wat mis is gegaan met de
opgeslaagde versie van gisterenavond.
Vanavond ga ik mijn koffers pakken, aangezien ik hiervoor morgen geen tijd heb. Morgen is
namelijk de opening van het Disabled center waarop ik e.a. fysiotherapeuten zijn gevraagd om
bezoekende patienten gratis te behandelen.
Hopenlijk wordt het druk.


SPECIFIEKE DINGEN OVER NEPAL:

* In Nepal leven diverse bevolkinsgroepen:
- Mongoloiden: zij leven hoofdzakelijk in de Noordelijke gebieden van het land.
zij leven van de veeteelt (yak, geiten, schapen) en handel.
- De Indo-Nepalezen wonen in het vlakke Terrai (Zuiden) en leven van de landbouw.
- De bevolking van het middengebergte (500-2000 m.) verbouwen op de terrasvormige
akkers rijst en graan.
- De Tamang: planten rijst op velden lager dan 700 m., weiden hun vee tot op een hoogte van 4500 m,
verbouwen aardappels, tarwe, boekweit, gerst en mais boven de 2000m.
- De Kumhal zijn vooral pottenbakkers.
- De Dunawar zijn vooral vissers

* Religie:
-Hindoeisme: met de belangrijkste goden Shiva, Vishnu en Brahma.
Bij een bezoek aan de tempel strooien ze hun offerandes (bloemen, rijstkorrels, rood poeder of munten)
op alle heilige voorwerpen.
-Boeddisme: In Nepal is vooral het vajrayana-boeddisme te vinden, een vorm van mahayana-boeddisme.

* Salarissen:
-Laag inkomen: 7000- 8000 roepies (70-80 euro)
-Midden inkomen: 15000-20000 roepies (150-200 roepies)
-Hoog inkomen: 40000-50000 roepies (400-500 euro).

* Schoolgeld:
- Voor een kind op de lagere school 400-500 roepies per maand

* Straatnamen:
- De straten zijn niet niet voorzien van naambordjes. Het is daarom moeilijk om de weg te vinden als je verdwaald bent (vooral in het pikdonker als de electriciteit
afgesloten is)


Beste mensen, dit is mijn laatste verslag uit Kathmandu.
Mag ik jullie heel hartelijk bedanken voor jullie enthousiaste reacties.
Ik heb het hier geweldig naar mijn zin gehad. Het was weer een echt avontuur en een
leerzame ervaring. Het zal wel weer wennen zijn in het koude grijze Nederland.
Kon ik de zon maar meenemen!

Groetjes,
Francine

  • 17 December 2010 - 12:33

    Riet En Nico:

    Met belangstelling je berichten gelezen. We wensen je een goede thuisreis en welkom in de sneeuw.

  • 17 December 2010 - 13:49

    Theo En Adri:

    hallo Francine,
    We zullen het lezen van je verslagen gaan missen, het was erg interesant.
    Je mag je warme kleding wel aandoen.Ze geven hier steeds maar het weer alarm af. Het verschil zal wel erg groot zijn.
    We wensen je een fijne en rustige terug reis
    Groetjes en tot bels in Nederland.
    Theo en Adri

  • 17 December 2010 - 14:40

    Babsje Nog Even:

    Hi Francine, hopelijk heb je snowboots bij je, want er ligt een flink pak sneeuw,maak je borstjes maar nat.Een veilige reis toegewenst en tot aan de telefoon.
    Lieve groet van de Go'tjes

  • 17 December 2010 - 16:00

    Nardy:

    Hallo Francine,

    Het is in IJsselstein echt niet grijs.Er is inmiddels wel 15 cm.sneeuw gevallen!Pak je maar goed in morgen.
    Een goede vlucht en tot zondag
    Groetjs Nardy

  • 17 December 2010 - 16:24

    George En Ans:

    Hoi Francine,

    Sorry dat we niets meer hebben laten horen. Het is hier erg druk geweest de laatste weken. Nu zijn we aan het voorbereiden voor onze eigen vakantie naar Zuid Spanje. Dus we komen eenvoudigweg niet toe aan je reisverslagen. Als we terugkomen gaan we deze eens uitgebreid lezen.

    Een hele goede terugreis.

    groetjes,

    George en Ans

  • 17 December 2010 - 17:39

    WIGHENERHORST:

    Wij vonden het heel fijn om met jou mee te genieten.

    H & J

  • 17 December 2010 - 20:21

    Arjan:

    Hoi Francine,
    Goede vlucht naar huis! Het is hier echt winter. Vandaag is er rondom Utrecht een dik pak gevallen. Niet handig voor welke vorm van vervoer dan ook, maar erg mooi! Dus: dikke trui aan morgen bij aankomst ;-)
    Liefs,
    Arjan

  • 18 December 2010 - 10:33

    Henri En Lidy:

    Lieve Francine,

    Dankjewel dat we met je mee konden reizen! Helemaal fantastisch!
    En natuurlijk welkom thuis!!! Het zal ongetwijfeld een betere thuiskomst zijn dan vorig jaar!
    Binnenkort bellen we elkaar!!

    Lieve groet!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Hallo allemaal, Vrijdag 5 november vertrek ik naar Nepal en blijf daar tot 18 december. De eerste maand verblijf ik in Kathmandu waar ik bij een gastgezin woon en ga werken in een revalidatiecentrum voor volwassenen. De laatste 2 weken maak ik een trektocht in de Himalaya. Het is weer een nieuw aventuur en weer heel spannend. Via deze website zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reilen en zeilen. Ik zou het leuk vinden om ook iets terug te horen van je/jullie. Groetjes, Francine

Actief sinds 24 Okt. 2010
Verslag gelezen: 1937
Totaal aantal bezoekers 15098

Voorgaande reizen:

05 November 2010 - 18 December 2010

Nepal avontuur

Landen bezocht: