6de verslag - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 6de verslag - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

6de verslag

Door: francinenepal

Blijf op de hoogte en volg Francine

11 December 2010 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

Jullie zijn duidelijk mijn verjaardag niet vergeten, gezien de vele felicitaties die ik van jullie mocht ontvangen.
Mijn hartelijk dank hiervoor.
Voor het gastgezin had ik een taart gekocht met " happy birthday" erop geschreven. Vooral de kinderen reageerden
heel enthousiast. Ik werd zelf verwend met een paar Nepalese muiltjes en een " dalbhad speciaal' (met kip) en er
werd "happy birthday" gezongen terwijl ik de kaarsjes uit mocht blazen.

Hebben jullie trouwens gezien dat er al wat mer foto's bij de verschillende website verslagen staan?
Zo krijgen jullie een nog beter beeld van wat ik hier doe en gedaan heb.
Jammer genoeg kost het hier veel tijd om de foto's te uploaden, aangezien het internet hier een ramp is d.w.z. traag
en door de " power cut' wordt de electriciteit op dit moment zo'n 36 uur per week afgesloten.
Meestal 's ochtends 2-3 uur en 's avonds 3 uur. Maar daar de tijden per dag wisselen word je elke keer toch weer overvallen.
In ons huis hebben ze wel een nood-agregaat (generator genoemd), maar die wordt alleen bij uitzonderdering gebruikt.
Daardoor zitten we dan echt in het donker, bijgeschenen met kaarsjes en en zaklamp. Ik heb hier een koplamp gekocht
zodat ik mijn handen vrij heb om me te wassen, aan/uit te kleden, te schrijven of te lezen etc.
Die power cut hangt samen met het te kort aan water in de droge/wintertijd m.n. in de grote steden. In de regentijd
is er voldoende water en electriciteit.

Wat ook niet wend is de koude douche, aangezien de "solar" op het dak onvoldoende opwarmt.
En in huis is het ook vaak koud.

Inmiddels heb ik 4 dagen in het ORTHOPAEDISCH ZIEKENHUIS gewerkt.
Ik ga er lopend naar toe en doe er 1 uur over. Om 8.0 uur vertrek ik dan bij mijn gastgezin (na dalbhad ontbeten te hebben)
Het is dan buiten licht en frisjes, maar na een half uur wordt het warmer dank zij de zon.
Onderweg is er al volop bedrijvigheid op straat, in de kleine winkeltjes, op het land etc.
De kinderen gaan dat tijdstip naar school en vinden het heel leuk om met me een praatje in het engels te maken.
Een deel van de route is onverhard, waardoor het soms wel erg stoffig kan zijn. Ik begrijp nu volledig waarom veel Nepalezen
hier een mond-bakkus dragen op straat.
Het werk op de FYSIOTHERAPIE AFDELING is erg leuk. De collega fysiotherapeuten zijn erg aardig en leergierig en de patienten
zijn erg vriendelijk en onderdaniger dan in Nederland. Er valt wel wat bij te spijkeren. De fysiotherapie behandelingen lopen
hier minstens 20 jaar achter (geldt trouwens voor het hele ziekenhuis). Er wordt veel electrotherapie gegeven en weinig oefentherapie.
Ook ben ik een paar keer me geweest naar de klinische afdelingen. Ook daar schrik je af en toe hoe patient in bed ligt.
Hoe meer patient betaalt hoe " beter" de patient ligt (varieert van ca. 2 euro tot 20 euro per dag)
Ik heb een aantal waargenomen feiten een rijtje gezet aan de onderzijde van dit verhaal.
Ook heb ik wat film opnames kunnen maken.

Ik begeleid ook een student fysiotherapeut in het NIEUWE DISABLED CENTRUM in Pepsi Cola. Ze zijn nu bezig om meer publiciteit
te geven aan het centrum zodat er meer gesponsord gaat worden en er meer patienten zullen komen.
Zaterdag 18 december is er een open dag waarbij ik e.a. vrijwillige fysiotherapeuten gevraagd zijn om bezoekers gratis te behandelen.
Deze open dag valt wel samen met mijn vertrek naar Nederland, maar als er geen vluchtwijziging heeft plaats gevonden, vertrekt
mijn vliegtuig eind van de middag.

Bij mijn gastgezin worden nu 3 VRIJWILLIGERS: Vicky (engelse), Matheus (Italiaan) en ik.
Matheus is een man van ca. 45 jaar die gedurende 2 jaar fietsend een aantal landen bezoekt. Hij is al geweest in Vietnam, Bangladesh,
Saigon, Thailand, Birma, India en nu Nepal. Daarna gaat hij nog naar Iran, Pakistan, Egypte, Turkije en terug naar Italie.
Het is een boeiend figuur.
Volgende week maandag komen er weer 4 Koreanen om een Nepalese vrouw op te halen. Deze mensen zijn heel gesloten, er kan nauwelijks
en "goede dag" af.



SPECIFIEKE NEPALESE FYSIOTHERAPIE en/ of ziekenhuis FEITEN:
* Een bachelor fysiotherapeut verdient in het Nepaless Orthopadisch ziekenhuis (N.O.H.) per maand ca. 200 euro
en een assistent fysiotherpeut 120 euro.
* Een fysiotherapeutische behandeling omvat altijd electrotherapie ( U.G., Tens en soms interferentie),vaak
in combinatie met thermo. therapie, met of zonder oefentherapie.
* De patient betaalt aan de kassa van het ziekenhuis cash de behandeling.
* thermotherapie en oefentherapie 0,85 euro.
* electrotherapie, warmte en oefentherapie 1,45 euro.
* Als patient geen electrotherapie krijgt dan ervaart hij de behandeling als onvolwaardig.
* Bij een Tens behandeling wordt vaak op de electroden nog een warmte kussen gelegd.
* Als men U.G. toepast, dan wordt de huid niet eerst ontvet met alcohol, maar er wordt in ruime mate U.G. gel
op de huid gespoten en diclofenac (raar maar waar).
* De patient komt voor behandeling als het hem uitkomt. De fysiotherapie. De fysiotherapie wordt gegeven van
9.00 - 14.00 uur. Van 9.00 - 10.00 uur komt er hoogstens 1-2 patienten omdat ze het buiten nog te koud vinden.
Zo is het in de kouden maanden altijd rustiger qua patienten dan in de warmere maanden.
* Tracties en translaties worden niet / nauwelijks toegepast.
* Er wordt wel machinaal nek-tractie in zit gegeven.
* Patient doet zijn kleren niet uit bij de behandeling. De electroden worden onder de kleding gestopt en zo wordt
er ook gemasseerd en geoefend.
* Als patient zelf oefent dan wordt er niet of nauwelijks gecorrigeerd door de ft. en wordt er flink gecompenseerd
door patient.
* Ik zag een oudere dame die 6 maanden geleden haar onderarm had gebroken, daarna 2 maanden een onderarm gips heeft gehad,
(elleboog en pols niet geimmobiliseerd), daarna 4 maanden zonder gips. Doch gdurende die 6 maanden heeft ze haar arm
tegen haar lichaam aangehouden. Gevolg; zowel schouder, elleboog, pols en alle vingers waren enorm arthrogeen beperkt.
* Patient met een dislocatie heup krijgt been tractie (plastic flessen hangen aan het touw) .
* Patient met een arthoroplastiek van de heup krijgt been tractie waarbij de tractie gefixeerd wordt distaal v.d. knie.
* Als de fysiotherapeut de ronde doet in het ziekenhuis staan alle verpleegkundigen om het bed van de patient.
* Patienten lopen met okselkrukken.
* Het is ijzig koud IN het ziekenhuis. Ik draag hier binnen 2 truien, terwijl ik buiten in de zon in een T-shirt kan lopen.


Ik stop mijn verhaal want ik denk dat ik tot nu toe weer genoeg heb geschreven.
Toch wil ik mijn lieve zus Jose nog van harte feliciteren met haar verjaardag op 13 december!!!

Groetjes,
Francine

  • 11 December 2010 - 07:31

    Mirella:

    Hola Francine,
    Que fotos tan bonitas, ademas te ves muy bien, eres fotogénica.
    Felicitaciones por tu cumpleaños!

  • 11 December 2010 - 11:24

    De Nijmeegse Go'tjes:

    Hi Francine, wat een belevenissen, teveel om allemaal te beschrijven. Natuurlijk lees ik met zéér grote belangstelling de fysioth.behandelingen en het niveau van de gezondheidszorg. Vaak ontroerend. Ik denk dat je zeker wat kunt overleveren qua kennis. Heel veel succes hiermee.En..geniet nog een week.Liefs Babs

  • 11 December 2010 - 11:43

    Adri En Theo:

    Wat mogen wij gelukkig zijn ,dat we hier goede voorzieningen hebben.Ook daar draait alles om geld net als hier .
    Wij zijn de eerste die jouw een goede reis te wenssen en terug te kijken op een geweldige tijd .

  • 11 December 2010 - 16:20

    Arjan:

    Hoi Francine,

    Van Cor en mij nog verlate felicitaties! Gefeliciteerd! Leuk om weer wat van je te horen. Zo te lezen heb je lekker je draai gevonden daar en op je nieuwe werkplek. En dan zaterdag alweer naar huis. Wat is de tijd voorbij gevlogen. Hier alles goed. Nog een weekje werken en dan lekker kerstvakantie!

    Veel plezier nog deze week!

  • 12 December 2010 - 09:04

    Nardy:

    Alsnog van harte en een sportief jaar toegewenst.
    Wat een primitieve toestanden zoas jij het omschrijft.Heb je daar geen moeite mee?
    Hier is vrijdag de kerstboom weer onstoken.Blijft een mooi gezicht.
    Dit weekend is de temperatuur ruim boven nul en kan ik weer naar mijn werk fietsen.Maar vanaf dinsdag komt de winter weer volop terug.
    Geniet jij nog maar even van een lekker klimaat.

    Groetjes ,Nardy

  • 13 December 2010 - 18:53

    Hek En Jacqueline,:

    Hallo Francine,
    Ik heb zojuist je verhaal gelezen en toch iets van ongelofelijk dat dit nog gebeurd!
    Het zal niet zo aangenaam zijn om zo te werken.
    Wij mogen hier in Nederland dan wel van geluk spreken zoals het hier eraan toe gaat.
    Het zit er weer bijna op voor jou en bij deze wensen we je een goede reis en welkom thuis toe.
    hartelijke groeten van Henk en Jacqueline.

  • 14 December 2010 - 08:29

    Margaret En Leo:

    Kwamen er niet toe eerder te reageren, begrijpen dat het weer een prima reis is met zeeeeeer veel indrukken.
    Wij zien uit naar je veilige terugkeer, met veel ervaring en een jaartje meer op de teller.

  • 15 December 2010 - 07:25

    Henri En Lidy:

    Hallo Francine,

    Ook namens ons nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wij hadden een korte vakantie vandaar wat late reactie. Iedere keer weer boeiend jouw reiservaringen te lezen! En de foto's zijn ook heel indrukwekkend! Volgens ons kun je weer een fantastische reis aan je "reislijstje" toevoegen!
    Nog een behouden thuisreis en tot ziens in Nederland!

  • 16 December 2010 - 11:53

    De Noordhof,s:

    Sorry voor het late reageren maar PC was defect.Wat een prachtige reis is ook deze weer,om jaloers op te worden.Een goeie reis toegewenst en wat is het snel gegaan.groetjes.

  • 16 December 2010 - 22:09

    Sytse En Greet:

    Een hele goede thuisreis toegewenst en we hopen je snel te spreken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Hallo allemaal, Vrijdag 5 november vertrek ik naar Nepal en blijf daar tot 18 december. De eerste maand verblijf ik in Kathmandu waar ik bij een gastgezin woon en ga werken in een revalidatiecentrum voor volwassenen. De laatste 2 weken maak ik een trektocht in de Himalaya. Het is weer een nieuw aventuur en weer heel spannend. Via deze website zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reilen en zeilen. Ik zou het leuk vinden om ook iets terug te horen van je/jullie. Groetjes, Francine

Actief sinds 24 Okt. 2010
Verslag gelezen: 889
Totaal aantal bezoekers 15099

Voorgaande reizen:

05 November 2010 - 18 December 2010

Nepal avontuur

Landen bezocht: