4de of 5de verslag: de Anna Purna trekking - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 4de of 5de verslag: de Anna Purna trekking - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

4de of 5de verslag: de Anna Purna trekking

Door: francinenepal

Blijf op de hoogte en volg Francine

02 December 2010 | Nepal, Pokhara

Hallo allemaal,

Na een website stilte van een kleine 2 weken, ben ik weer ik de ether.
Ik heb zeker niet stil gezeten, want het was tijdens de Anna Purna trekking soms behoorlijk zweten.
Maar het was geweldig!
Ik zal bij het begin beginnen.

Maandag 22 nov.
Zijn Tinjo, mijn gids, en ik vanuit het hotel in Pokhara, met de taxi naar het busstation gegaan,
waarna we met de bus naar NAYAPUR (1070 m.) gereden zijn = het vertrekpunt van de trekking.
In deze bus zaten veel " locals" die hun waar in de grote stad hadden ingekocht.
Ze roken niet bepaald fris.
Er werden bananen en mandarijnen in de bus verkocht.
Vervolgens zijn we gaan lopen tot TIKHEDHUNGA (1577 m.)
Pinjo draagt mijn grote rugzak en ik zelf de kleine.
Onderweg zien we een landschapmet etages waarop rijst, aardappels en bonen worden verbouwd.
Tussens de middag noudels gegeten en 's avonds een salade.
Pinjo spreekt jammer genoeg iet zo goed engels en is stil. Later vertelt hij veel nadenkt over zijn
toekomst omdat hij net gescheiden is en een dochter van 3 jaar heeft.
Maar als ik vragen heb dan probeert hij ze wel te beantwoorden.
Zo ben ik al wat meer te weten gekomen over de 36 kasten die in Nepal leven, de verdreven koning,
de huidige republiek Nepal, de positie van de vrouw en het gezinsleven

Dinsdag 23 november:
Lopen we van TIKHEDHUNGA (1577 m.) naar GHOREPANI (2850 m.)
De ochtend begint helaas met regen, maar gelukkig duurde dat niet al te lang, al bleef het de hele
dag wel bewolkt.
Het was wel een zware dag want er moesten heel wat trappen omhoog geklommen worden om die 1300 meter
te overbruggen. Onderweg zien we regelmatig dezelfde mensen en heel wat heilige koeien, bepakte paarden
en ezels kruisen onze weg.
Eind middag en 's avonds koelde het flink af en was het heerlijk toen de baas van het guesthouse zijn
kachel aanstak. Deze kachel heben ze ook hard nodig in de regentijd ( juni - juli) en wintertijd (dec.- febr.)
want dan valt er zoveel regen en sneeuw dat de mensen de deur niet meer uitkomen.

Woensdag 24 november:
Gaat 's ochtends al om 5.00 uur de wekker af om in alle vroegte bij POONHILL (3000m.) de zon op te zien komen.
We boffen dat het helder weer was. Het was prachtig om te zon te zien schijnen op de besneeuwde witte bergen, al
moesten we hiervoor wel 1 uur met een nuchtere maag klimmen.
Daarna mocht ik een medische post voor de omliggende dorpen bekijken die de dochter van ons guesthous runde.
Zij is verpleegkundige. En het leuke was dat deze post opgezet is dankzij sponsering van een Nederlander.
Vervolgens gaan we op weg naar TADA PANI( 2830 m.) klimmend en dalend via grote stenen trappen en boomwortels.
Het is prachtig weer en ik kan zelfs in de korte broek en T-shirt lopen.
We komen al om 14.30 uur aan in ons heusthous. Jier kom je regelmatig in gesprek met andere trekkers uit
diverse landen m.n. Fransen, Engelsen, Australiers, Nederlanders, Chinezen, Koreanen, Duitsers, Israeliers etc.
Sommigen zijn wel 3-6-12 maanden onderweg om te wereld te verkennen.
's Avonds ligt iedereen meestal al om 20.0 uur in bed omdat ze moe zijn, maar ook omdat er na het eten niets meer
valt te beleven en omdat iedereen weer tussen 6.00 - 7.00 uur opstaat.
Aangezien het trekkers-seizoen afloopt is het in de meesteguesthousen rustig en kun je zelfs een doorgestikte deken
krijgen voor de nacht waardoor je je slaapzak niet uit hoeft te rollen.

Donderdag 25 november:
Lopen we naar CHHOMRONG (1950 M.). 's Ochtends kunnen we zelfs buiten ontbijten met zicht op de besneeuwde bergen.
Deze streek is erg groen en de grond is erg vruchtbaar want er groeit mais, tomaten, bonen, koolzaad, sinaasappels en
citroenen.
Als ontbijt kun jehier allerlei toast variaten bestellen en tussen de middag eet ik vaak dalbhad en 's avonds kun je kiezen uit soep,
pizza's, brood, aardappelgerechten, spaghetti, macaroni, rijst etc. Het eten is erg goed en smaakt nog lekkerder na een dag zwoegen.

Vrijdag 26 november:
Vertrekken we om 7.30 uur richting DOVAN ( 2505 m.)
Het is weer een mooie zonnige dag tot 12.00 uur. Een paar uur klimmend omhoog en een paar uur dalend.
We lopen over hangbruggen en brugetjes gemaakt van palen. Watervallen komen we ook regelmatig tegen.
Ook nu komen we al om 14.30 uur aan bij het guesthous. Eigenlijk vind ik dat te vroeg en zou verder willen lopen.

Zaterdag 27 november:
Lopen we naar de MACHHAPUCHHRE BASE CAMP (M.B.C.op 3703 m.) Ook nu weer flink klimmen.Op die hoogte is het kouder en
winderiger en wordt de lucht ijler. De verblijf omstandigheden worden ook steeds primitiever zoals: geen licht op de kamer,
gas-rempedaal w.c., geen douche, wassen aan de kraan buiten. 's Avonds een " heater" onder de tafel waarbij je je benen bijna
verbrand.

Zondag 28 november:
Gaan we naar het hoogste punt namelijk het ANNA PURNA BASE CAMP (A.B.C. op 4130 m.)
Het is maar 1,5 uur lopen vanaf M.B.C. Wel een beetje hoofdpijn gehad.
Het was daar flink koud zodat mijn thermisch ondergoed, handschoenen en muts goed van pas kwamen.
We boffen geweldig met het weer: de lucht is helder blauw en de zon schijnt volop.
Het zicht op de besneeuwde bergen is magnifiek (ANNA PURNA SOUTH 7219 m, ANNA PURNA 3, 7556 m., MAGHHAPUGHHRE 6993 m.)
En bok zonsondergang kleuren deze bergen rood op, prachtig!!

Maandag 29 november:
Na een lange koude nacht, nog genoten van de zons-opgang. Tanden poetsen en wassen buiten met ijskoud water uit een fluitketeltje.
Daarna zijn we zo'n 2000 m. gedaald tot BAMBOO (2190 m.) Het landschap verandert van kale dorre struiken naar groene bossen.
Onderweg zien we apen. Komen we porters tegen met zwaar beladen manden die de guesthousen van gasflessen en voedsel oeten voorzien.
Als je dat ziet is het goed te begrijpen dat hat hoger je komt alles veel duurder wordt.

Dinsdag 30 november:
Van BAMBOO naar JINU (1700 m.) gelopen op deze stralende warme dag via bospaden met mosgroene bomen.
Dichtbij JINU liggen HOTSPRINGS waar we ons heerlijk konden weken in het warme water.
De porters en gidsen schrobten zich onder de ware douches flink schoon, wat ook wel nodig was want sommigen stonken behoorlijk.

Woensdag 1 decemer:
We besluiten door te lopen naar TOLKA ( 1620 m.) i.p.v. te stoppen bij Landruk, waardoor we de trekking met 1 dag verkorten.
De tocht gaat door een groene vruchtbare vallei, langs een kolkende rivier. Op een enkel trappetje na is het gemakkelijk lopen.
We logeren in Hotel Namaste, het beste onderkomen tot nu toe, met een lekkere warme douch een westers toilet en een echt restaurant.

Donderdag 2 december (vandaag);
Van TOLKA lopen we via POTHANA (2010 m.) en DHAMPUS ( 1580 m.) naar Fedi/PHEDI:
Om 6.30 uur gaat de wekker. Het is weer een zonnige dag al is de lucht wat hijig.
We lopen weer in een mooi groen gebied.
Onderweg zijn we nog getuigen van een plechtigheid ter ere van het overlijden van een dorpsgenoot 1 maand geleden. Hierbij werd
gezongen en muziek gemaakt bij een boom met mandarijnen en waar geld in hing. (voor ons westerlingen niet goed te begrijpen)
Bij PHEDI gaan we de laatste trappen af, waarna de trekking beeindigd is.
Met de taxi gaan we terug naar POKHARA waar ik nog 3,5 dag verblijf in hotel PLaza ANNA PURNA.
Hier heb ik een groot bed en een warme douche en een weterse w.c. POKHARA heeft ook een groot meer waarbij je heerljk kunt wandelen.
Verder kan hier gefietst, en paragliding gedaan worden, maar ik ga eerst maar wat uitrusten.
Ik heb afscheid genomen van TINJO die weer terug is naar Kathmandu.

Conclusie: Het was een geweldige trekking, met mooi weer, lange nachten, goed eten, genietend van de natuur en de rust.
Wat wil je nog meer.

Maandag 6 december ga ik met de bus terug naar Kathmandu en ga vanaf dnsdag 7 december werken in het Orhopaedisch ziekenhuis.

Ik ga mijn lange trekking verhaal beeindigen.
Bedankt voor jullie enthousiaste reacties en tot hoors.
P.S. de foto's komen nog, en de film kunnen jullie bij mij thuis zien.

Groetjes, Francine

• 02 December 2010 - 14:44

Jo En Corrie:

Francine een prachtig verslag van deze trekking. Leuk om te lezen en het doet ons, na een maand in Argentinie, alweer verlangen om ook Nepal weer te bezoeken.
    Veel succes verder met je werk en we willen uiteraard de film een keer zien.

• 02 December 2010 - 17:03

Greet:

Wat weer een ervaringen. Geweldig.
    En wat fijn dat de trekking ook goed is verlopen en dat je met het weer zo hebt geboft.
    Wij zitten nu volop in de winter. Strenge vorst en sneeuw. Heeft ook wel weer wat.
    Succes met je verdere werk en we wachten je volgende verslag maar weer af.
    Heel veel groetjes, ook van Sytse natuurlijk.

• 02 December 2010 - 17:03

Greet:

Wat weer een ervaringen. Geweldig.
    Succes met je verdere werk en we wachten je volgende verslag maar weer af.
    Heel veel groetjes, ook van Sytse natuurlijk.

• 02 December 2010 - 18:59

Frans:

Hoi, je beschrijving lezende krijg ik zin om ook weer eens een trektocht te gaan maken. Lekker bezig zijn met wandelen en (voor mij) een beetje afzien en veel frisse lucht lijkt me wel wat. wie weet....
    Ben benieuwd naar de foto's (film?).
    Veel plezier met het werk.

• 02 December 2010 - 19:59

José En Bert:

Hoi Francine, hoorde van Frans dat de tocht een belevenis was, en kan me er nu wel een goede voorstelling maken, geweldig om dit allemaal zo mee te maken.

• 02 December 2010 - 22:06

Yonne:

Hai Francine,

Super om te lezen; dit verslag is echt jaloersmakend. Heel Nederland zwoegt onder sneeuw en gladheid...dus geniet er maar van daar!

• 02 December 2010 - 23:02

Babs En Roy Nijmegen:

Hi Francine, stinkend jaloers op je, dat is ploeteren maar ook geweldig genieten. Echt iets voor jou. Wij maar sneeuw ruimen bij - 8 C, brrrrr. Je mist niets hier, dus geniet...Ben trouwens blij dat er weer bericht was.
    lieve groet Babs

• 03 December 2010 - 09:00

Ima En Wim:

Wat een pracht verhaal weer, het leest als een roman.Geniet er nog maar even goed van want ik kan je vertellen dat de wereld er bij ons momenteel heel anders uitziet. Het lijkt wel of het winter is en dat is ook zo.
    Veel plezier en succes met je job in Kathmandue.

Ima en Wim

• 03 December 2010 - 09:49

Ria Stiefelhagen:

Francine, wat een belevenissen en wat een bof dat je dit allemaal kunt volhouden. Spectaculair. je ziet het zo voor je.
    Je hebt je dagboekje goed bijgehouden. Nu weer terug naar het dagelijkese bestaan , ook al niet zo gewoon natuurlijk. Nog veel plezier.

• 03 December 2010 - 10:41

Arjan:

Hoi Francine,
    Wat een mooi verhaal! En wat een belevenis als ik het zo lees. Geweldig! Ik was woensdag bij pa & ma en toen zeiden we al dat er wel weer snel een bericht uit Nepal van jou zou komen. Leuk. Vanavond gaan we de verjaardag van Erwin in Zwolle vieren. Hij gaat voor ons koken :-) Veel plezier de komende dagen en succes weer met werken volgende week.

• 03 December 2010 - 11:16

Henk En Jacqueline:

Hallo Francine,
    Geweldig wat je beleefd hebt.
    Zoveel interessante dingen gezien en meegemaakt onder allerlei omstandigheden is een heel avontuur lijkt me, hier zul je met plezier naar terug kijken.Daarbij had je mooi weer en dan geniet je er nog meer van.
    Hier is het hartje winter met een koude Oostenwind en sneeuw,wat niet zo geweldig is,maar het levert wel mooie plaatjes op.
    Verder is hier alles goed met niet zoveel nieuws gaan we ons gangetje
    naar het werk en de andere dingen zoals St Nicolaas en de a.s.verjaardag van Henk.
    Het is wat vroeg,maar we wensen je een fijne verjaardag toe voor volgende week 10 december.
    onze hartelijke groeten en tot wederhorens;

• 03 December 2010 - 12:49

Nico En Riet:

Wat een mooie maar pittige tocht, we hebben genoten van je verslag en vinden het heerlijk dat je zo genoten heb. We kijken uit naar je foto's en film.Veel succen met je werk.
    groetjes Nico en Riet

• 03 December 2010 - 14:15

DE NIJMEEGSE GO'TJES:

aLVAST EEN BEETJE GEFELICITEERD MET HET AANKOMENDE NIEUWE LEVENSJAAR.
    HIEP HIEP HOERA!!!!!!!!

• 04 December 2010 - 09:18

Henri En Lidy:

Hi Francine,

Heel bijzonder en fantastisch, voor jou, om dit allemaal mee te maken! En wat beschrijf je het toch allemaal goed. Alsof we er zelf bij zijn! Laat staan wat jij ervaart!
    Hier is het winter en koud en er ligt een laagje sneeuw!
    Heel veel succes met het werk in Ziekenhuis en veel liefs van ons!

• 04 December 2010 - 13:21

Paul En Nardy:

Wat een leuk verslag van je tocht. Fijn dat je zo geniet. Zoals je uit de berichten vanuit Nederland leest is het hier inmiddels echt winter geworden. Het cadeau voor Erwins verjaardag waren dan ook een paar schaatsen. Hij heeft gisterenavond heerlijk voor ons gekookt. Het was lekker en gezellig. We wensen jou voor de komende weken nog veel (werk)plezier en zien uit naar je volgende verslag.

Lieve groeten uit een wit Zwolle

• 04 December 2010 - 18:00

Adri-theo:

Volgens ons ben jij je roeping misgelopen en had je schrijfster moeten worden.Wij zijn wel een beetje jaloers op jou.Hier is het echt winter ,dus je mist niets hier.Nog een paar spannende weken gewenst en alvast met je verjaardag,dat je nog veel moge reizen in een goede gezondheid.

groeten
    Adri en Theo

• 05 December 2010 - 08:52

Nardy:

Goedemorgen Francine,

Wat zul jij je af en toe klein gevoeld hebben in die machtige omgeving.Lijkt me een geweldige ervaring.

Hier is het maar de vraag of Sinterklaas vanavond het dak wel op kan met zijn paard!
    De dooi zet wel in maar het is erg glibberig.

Veel succes met je werk de komende dagen.

Groetjes,
    Nardy