4de verslag uit Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 4de verslag uit Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

4de verslag uit Kathmandu

Door: francinenepal

Blijf op de hoogte en volg Francine

21 November 2010 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,
Inmiddels ben ik al weer 2 weken in Nepal en begin me al aardig thuis te voelen. Alleen het feit dat elke dag de stroom 1 tot 2 keer 2 - 3 uur afgesloten wordt (power cut) en je moet douchen met koud water dat wendt nooit. Maar ontbijten met dalbhat, gekookte of gebakken aardappels en bonen is al heel gewoon.Vanaf zondag 12/11 heb ik gewerkt in SERC= educatie en revalidatie centrum voor gehandicapte kinderen. Alhoewel het geen specialisatie van me is heb ik bepaalde kinderen wel wat kunnen leren. Doch de armoe is hier schrijnend. Dus als jullie willen doneren, dan zou dit een heel goed adres zijn!.
Donderdag 18/11 ben ik met Seroch, een van de fysio's naar het Savanga ziekenhuis geweest waar hij ook werkt. Qua fysio. behandeling zit er wel wat overeenkomst met Nederland, maar wat accomodatie betreft is het erg primitief.
Gisteren 19/11 heb ik mijn nieuwe werkadres bezocht: een orthopaedisch ziekenhuis in Jorpati. Hier werken 4 ft's.en ze hebben een matig grote oefenzaal met sterk verouderde apparatuur. Hier ga ik werken na mijn Anna Purna trekking die a.s. maandag begint.
In ons huis zijn 2 nieuwe vrijwilligers gearriveerd uit Australie. Mijn gastouders zijn erg vriendelijk en gastvrij. Ze spreken ook wat engels. Ook hun kinderen zijn lief.
Woesdag 17/11 ben ik naar Swayambhunath geweest waar de Manjushri tempel staat (monkey tempel) Hier ligt ook de belangrijkste stoepa van de Kathmandu vallei, te bereiken via 365 treden. Hier lopen heel veel apen rond.
Gisteren ben ik ook naar Pashupatinath geweest. Hier worden de lijken eerst in de Bagmati river gewassen en daarna verbrand op de ghats. Erg indrukwekkend.
Gisteren 20/11 ben ik naar het Nepalees fysio. congres NEPTA in het centrum van Kathmandu geweest. Ik hoorde dat sinds 1-2 jaar ook de fysio.opleiding in Nepal mogelijk is. Voorheen moesten ze hiervoor naar India.
Vanochtend 21/11 ben ik, samen met mijn gids, met de bus naar Pokhara gegaan (7.00 uur vertrek uit Kathmandu en om 15.30 uur gearriveerd). Hiervandaan vertrekt de 14 daagse Anna Purna trekking. Aansluitend blijf ik nog 2 dagen in Pokhara. Het is een gezelliger stad dan Kathmandu en dan temperatuur is hoger. Tijdens de trekking kan ik geen internet gebruiken,dus ook geen berichten op mijn website platsen. Maar daarna heb ik weer heel veel te vertellen neem ik aan.

Nog wat specifieke dingen over Nepal:
* schoenen uitdoen voor de deur.
* Na 18.00 uur is het pik donker op
* Links rijden.
* weinig bloemen.
* Bussen/busjes worden volgestampt
met mensen.
* Alle auto's en motors claxoneren
continu .
* Er wordt hier ook gefietst, maar
verlichting kennen ze niet
* Er wordt weinig vlees gegeten.
* Sadhus zijn heilige mannen met
kleurrijk beschilderde gezichten.
Vragen altijd geld als je ze wilt
fotograferen.
* Vrouwen vegen met een bezem de
straat schoon.
* Kinderen leren op school engels.
* Mogelijk ligt er wat sneeuw op de
Anna Purna, maar niet zo veel als
op de Mont Everest.

Ik ga stoppen met mijn verhaal.
Nog bedankt voor de vele reacties.
De foto's hebben jullie nog tegoed.
Groetjes,
Francine

• 21 November 2010 - 11:43

Arjan:

Hoi Francine,

Wat leuk om weer te lezen. Spannend ook die trekking die je nu gaat doen. Wel even een mooie onderbreking van het mooie werk daar. In Nederland wordt het steeds kouder. Vanaf as donderdag mogelijk zelfs wat sneeuw! En in 'ons' skigebied in Zwitserland ligt al sneeuw en gaat het de hele week sneeuwen! Goed vooruitzicht dus!

Veel plezier met je trekking!

• 21 November 2010 - 12:59

Babs Go-Bleeker:

Het blijft een bloeiend verslag, is het boeiender dan Z.Amerika? Het is heerlijk dat je naast het werk ook het land kan verkennen.De korte samenvatting geeft een aardige indruk van het land.Lieve groet Babs

• 21 November 2010 - 13:15

Frans:

Heeft toch wel veel voordelen als je daar woont en werkt. Je beleeft het toch heel anders dan dat je als toerist rondloopt.
    Veel wandel genot en mooie vergezichten tijdens de trekking.

• 21 November 2010 - 13:29

Lian:

Hoi Francine,

Wow, wat een gave verhalen ! Veel plezier nog en wandelse!

Groetjes Lian

• 21 November 2010 - 13:59

Heidi:

Hoi Francine,

waarschijnlijk lees je dit pas als je terug bent van de trekking, maar toch wens ik je mooie wandeldagen toe. Leuk de wetenswaardigheden van Nepal te lezen, weinig vlees spreekt mij natuurlijk wel aan als oprechte vergetariër!

Fijne tijd gewenst en groetjes van Heidi

• 21 November 2010 - 14:33

Paul En Nardy:

Fijn om weer wat van je te horen. Je hebt het blijkbaar erg goed naar je zin. En dan morgen de grote uitdaging. We wensen je heel veel wandelplezier en zijn benieuwd om na afloop je verhaal te lezen.
    Lieve groeten uit Zwolle!

Paul en Nardy

• 21 November 2010 - 15:05

Adri En Theo,:

Uit een koud Limburg wensen wij jou
    veel wandel plezier.
    Hier gaat alles zijn gewone gangetje en met Theo zijn knie gaat het steeds beter
    Heel veel groetjes en tot hoors
    Theo Adri

• 21 November 2010 - 15:39

Stiefel:

Fijn te lezen dat het goed met je gaat. Wat je ook doet, je hebt er heel aardig weer bij.
    Aangezien je morgen op trekking gaat, hoop ik dat je dit nog daarvoor kan lezen.
    We wensen je een boeiende trektocht toe en daarna moeten er toch echt een paar fotootjes komen!! Groetje, Hanny en Jan

• 21 November 2010 - 17:11

Henk En Jacqueline:

Hallo Francine,
    Leuk om weer van je te horen en dat je aan het wennen bent.Het lijkt me spannend en leuk tegelijk om aan de trekking mee te doen, zo leer je het land en de omstandigheden ook beter kennen lijkt me.
    veel plezier de komende tijd en tot de volgende keer.Hartelijke groeten van henk en jacqueline

• 21 November 2010 - 17:15

Nardy:

Hallo Francine,

Wat een andere wereld waar je in terecht gekomen bent.Zou niets voor mij zijn alleen geen vlees eten daar kan ik mij prima invinden.
    Jij gaat berg beklimmen en wij gaan het week-end sinterklaas vieren met de kleinkinderen.
    Heel veel wandel plezier.Geniet ervan.
    Groetjes,
    Nardy

• 22 November 2010 - 08:02

Francine:

Hoi Francine,

hartstikke leuk om zo mee te kunnen leven met wat je allemaal beleeft.
    Ik lees het met veel plezier!!

geniet er maar lekker van en heel veel plezier op je grote tocht!!

Groetjes

• 22 November 2010 - 10:06

Ima En Wim:

Je verslag leest als een boek, weer heel boeiend. We zien alweer uit naar je trekking-verslag. Veel plezier en groet vanuit de Kloosterbrink.

• 23 November 2010 - 21:07

Henri En Lidy:

Hi Francine,

Wat fijn dat je je zo op je gemak voelt daar. Want dat blijkt zeker uit je verhaal en de wijze waarop je het schrijft. Het is toch echt bijzonder deze reis. Mooie combi van iets doen voor je medemens en het land echt leren kennen! Heel veel plezier tijdens de trekking en liefs van ons!

• 25 November 2010 - 16:17

Erwin:

Klinkt allemaal weer helemaal te gek! Het lijkt mij ook heel indrukwekkend daar en ik ben benieuwd naar de foto's en evt. filmpjes. Ik ben heel benieuwd hoe de trekking van 14dgn zal zijn, maar dat wordt dus nog even wachten. Have fun!

• 27 November 2010 - 15:26

Mirella:

Hola Francine,
    Estoy de nuevo en Holanda, despues de unas vacaciones soleadas en Alicante.
    Disfruto de tus relatos sobre el pais, su gente y su cultura, muy interesante.
    Saludos desde IJsselstein

• 29 November 2010 - 13:38

Lies:

Hoi Francine,

Erg leuk om je reisverslag te lezen!
    Ik ben benieuwd naar je verhalen en al je foto's.
    Misschien kunnen we iets afspreken als je terug bent?
    Die trekking die je nu aan het doen bent lijkt me fantastisch!!
    Ik ben ook nieuwsgierig naar je ervaringen als fysiotherapeut daar!
    Groetjes en succes,
    Lies