2de verslag vanuit Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 2de verslag vanuit Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

2de verslag vanuit Kathmandu

Door: francinenepal

Blijf op de hoogte en volg Francine

13 November 2010 | Nepal, Kathmandu

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik alweer 1 week in Nepal. Het lijkt trouwens al veel langer.
Het is zo totaal anders dan Nederland. Zo hectisch het is in Nederland, zo rustig is het hier.

Donderdag 11 november:
Na een lange nachtrust van 9 uur en een ontbijt bestaande uit dalbath, begin ik met mijn 3de introductie
dag. Eerst een gesprek gehad met Soeganda,de office manager. Hij wil me plaatsen bij het
Special education and rehabilitation centre for disabled children(SERC). Hier was ik niet zo blij mee
want ik had aangegeven dat ik graag volwassen patienten wilde behandelen. Maar daar zijn ook
3 volwassenen. Dus ik bekijk het eerst maar eens. Daarna heb ik Nepalese les gehad en
's middags hebben we Bhaktapur bezocht. Dit is een "rijstdorp" overal zie je vrouwen rijst
aan het zeven. Ook deze stad heeft heel veel tempels en een paleis. Ook staat het bekend om zijn pottenbakken.
Voor 750 rupies konden we een pasje kopen waarmee we onbeperkt de stad kunnen bezichtigen.

Vrijdag 12 november:
Ben ik samen met Laetitia en Soeganda mijn werkadres SERC gaan bekijken.
Hier komen zo'n 40 kinderen. De meeste kinderen zijn autisten, monogolen en ADHD kinderen.
Er werken 3 fysiotherapeuten die hun opleiding in India hebben gedaan, aangezien tot voor
kort geen fysio.opleiding in Nepal was. Ook zitten hier 2 nederlandse meisjes die net hun fyio.
opleiding afgerond hebben. Het lijkt mij heel moeilijk om deze kinderen te behandelen omdat
het geleerde Nepalees te summier is om hun iets uit te leggen. We zullen het zien.
Op de terugweg zitten we met z'n 12 in een heel klein busje: de chauffeur en een bijrijder
en 5 kinderen van ca. 5 jaar, 3 van ca. 12 jaar en 2 volwassenen achter in. Het was wel een
beetje zweten bij dat roekeloze rijden wat ze hier doen.
's Avonds heb ik geprobeerd om wat foto's op de weblog te zetten. Maar dat is nog niet gelukt omdat
hiervoor een bepaald programma gedownload moest worden wat te veel tijd koste. Dus nog
eventjes geduld.

Zaterdag 13 november:
Zaterdag is de enige vrije dag van de week. Zondag is een gewone werkdag.
Vandaag zijn Laetitia en ik weer naar Bhaktapur gegaan met de bus. Nu heb ik de stad
op de film gezet. Hier hebben we ook heerlijke yogurt kunnen kopen welke in een aardewerk
schaal zit.
En morgen ga ik werken op SERC. Met de 2 andere Hollandse fysio's nemen we de bus om 8.00 uur
en halverwege moeten we overstappen op een tweede bus. We zijn dan 1 uur - 1,5 uur onderweg.
Ik ben benieuwd.

Nu wat specefieke dingen over Nepal:
* De mensen groeten elkaar met "Namaste" = een teken van respect: daarbij legt men iets voor
over gebogen de handen op borsthoogte tegen elkaar.
* Rood is de nationale kleur van Nepal, en ook de kleur van de stip, de Tika, op het voorhoofd
van de Nepalezen. Ook dragen ze rode sari's op de huwwelijksdag.
* De koeien zijn hier heilig. En de 5 producten die van de koe afkomstig zijn, melk, karnemelk,
boter, urine en mest hebben vgl. de hindoes een reinigende werking. Het is het nationale
dier van Nepal
* Nepal heeft heel veel festivals. Gekscherend zeggen ze hier: er zijn meer festivals dan dagen.

Nu stop ik met mijn verhaal.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie leuke reacties. Erg leuk!!

Groetjes,
Francine

  • 13 November 2010 - 14:18

    Sakes En Annemie:

    Hallo Francine.

    Zoals elke keer is het boeiend om jou verslagen te lezen.
    Het lijkt een totaal ander reis te worden deze keer?
    Hoe is de omgeving verder? Mooi?
    Groen? Bloemen?
    We lezen het misschien in jou volgend verslag?
    Veel succes met alle werkzaamheden, leren van de taal...steeds weer die uitdaging...
    Groetjes vanuit een druilerig Velden.


  • 13 November 2010 - 23:44

    Babs En Roy Go:

    Hi Francine, een boeiend verslag.Geen moment verveling.Wel leuk om met een ander nederlandse op te trekken, kan je je verhaal kwijt.Groetjes uit een druilig nedrland

  • 14 November 2010 - 12:50

    Paul En Nardy:

    Hallo Francine,

    Wat een geweldige reisverslagen. Haast niet voor te stellen als je hier in het herfstachtige Zwolle naar buiten kijkt. De eerste herfststorm hebben we inmiddels gehad en nu staat het zuiden van Nederland (Brabant en Limburg) vol water. Het heeft daar vrijdag/zaterdag zoveel geregend dat heel veel straten, huizen en kelders zijn volgelopen. Voor mijn werk natuurlijk weer "handel" maar voor die mensen heel vervelend. Het is nu zondagmiddag bijna 14.00 uur en wij gaan zo even naar Heino om een bezoekje aan Lidy te brengen. Als ze zin heeft gaan we een eindje rijden en ergens een kopje koffie met haar drinken. We zullen zien.
    Wij wensen jou morgen heel veel succes (en hopelijk plezier) bij je werk en kijken uit naar je volgende verslag.

    Lieve groeten van Paul en Nardy

  • 14 November 2010 - 17:12

    José En Bert:

    Hoi Francine,
    totaal een andere wereld waar je zit, leuke verslagen, wij volgen jou op de voet.
    groetjes vanuit het natte brabant

  • 14 November 2010 - 17:27

    Nardy:

    Hallo Francine,

    Ik had je vorige verslag nog niet eens gelezen of je zit alweer achter je computer.
    Het lijkt me wel heel spannend wat je daar allemaal meemaakt.Totaal andere wereld.
    Hier is Sinterklaas weer in het land.
    Ik wens je succes met het werken met de kinderen.
    Tot je volgende verslag.
    Groetjes,
    Nardy

  • 15 November 2010 - 12:42

    Adri En Theo:

    Hallo Francine,
    Er was iets met de computer,daarom reageer ik wat later.
    Wat een indrukwekkende foto's en het eten zag er ook goed uit.
    Wel gezellig dat je al zo snel mensen hebt ontmoet waar je iets mee kunt ondernemen.
    Geniet en tot het
    volgende reisverslag.
    groetjes, Theo en Adri

  • 15 November 2010 - 12:42

    Adri En Theo:

    Hallo Francine,
    Er was iets met de computer,daarom reageer ik wat later.
    Wat een indrukwekkende foto's en het eten zag er ook goed uit.
    Wel gezellig dat je al zo snel mensen hebt ontmoet waar je iets mee kunt ondernemen.
    Geniet en tot het
    volgende reisverslag.
    groetjes, Theo en Adri

  • 15 November 2010 - 17:46

    Henk En Jacqueline:

    Hallo Francine,
    ik heb net je verslag gelezen en vind het indrukwekkend.
    Het zal niet gemakkelijk zijn om in Nepal met deze kinderen te werken als je hun taal niet spreekt.
    Dat het er rustig is herken ik van Thailand,want daar was het ook lekker rustig buiten de steden om met vriendelijke mensen.
    In Nederland is het slecht weer met veel regen,dus
    dat zul je niet zo missen.
    Verder gaat hier alles zijn gangetje.
    Francine we wensen je nog
    een fijne tijd daar in het verre Oosten en tot de volgende keer dan maar.
    Groetjes

  • 15 November 2010 - 20:27

    Nico En Riet:

    Wat leuk om je verslag te lezen en wat een leuke indruk van katmandu en omgeving krijg je door je foto's. Heel veel succes met je werk en het leren van de taal. Groetjes

  • 16 November 2010 - 11:56

    Hallo Francine:

    Wat geweldig om je reisverhalen te mogen lezen! Geweldige foto's! Geniet er lekker van!!!! Ik kijk uit naar je nieuwe verhalen en foto's! (p.s Prachtig kleurrijk zijn de foto's!) Groeten annemarie van de fysiotherapie

  • 20 November 2010 - 11:29

    Ima En Wim:

    Wat ben je in een boeiend land terechtgekomen. Vlgs ons heb je het best naar je zin. Echt iets voor onze schoonzus.
    We schrokken best even van het bericht uit Nepal van de ca. 2000 touristen die ingesneeuwd zijn bij de Mount Everest.
    Pas als je belieft op !!
    We zijn benieuwd naar je 3e verslag
    Groetjes uit Zwolle.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Hallo allemaal, Vrijdag 5 november vertrek ik naar Nepal en blijf daar tot 18 december. De eerste maand verblijf ik in Kathmandu waar ik bij een gastgezin woon en ga werken in een revalidatiecentrum voor volwassenen. De laatste 2 weken maak ik een trektocht in de Himalaya. Het is weer een nieuw aventuur en weer heel spannend. Via deze website zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reilen en zeilen. Ik zou het leuk vinden om ook iets terug te horen van je/jullie. Groetjes, Francine

Actief sinds 24 Okt. 2010
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 15103

Voorgaande reizen:

05 November 2010 - 18 December 2010

Nepal avontuur

Landen bezocht: