5de verslag: in Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 5de verslag: in Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

5de verslag: in Pokhara

Door: francinenepal

Blijf op de hoogte en volg Francine

06 December 2010 | Nepal, Pokhara


Hallo allemaal,

Gezien het feit dat in de Game Site van Pokhara het internetten slechts 30 rupies per uur kost (0,30 cent),
i.t.t. in de Lake Site schrijf ik toch maar een klein verhaaltje van mij 3,5 daagse bezoek aan Pokhara.
Het is hier schitterend weer, gem. 22-25 graden en ik heb een aangenaam hotel.

Vrijdag 3 december:
Kreeg ik mijn vertrouwde yogurt-cruesli en fruit weer als ontbijt.
Daarna ben ik langs het Phewi meer gaan lopen en gaan lezen in het Nederlandse boek " mijn woestijn"
wat ik in mijn hotel tegen kwam. 's Avonds wat souveniers gekocht waarvan ik veel heb kunnen afdingen.

Zaterdag 4 december:
Ben ik met de roeiboot overgezet naar een eiland in het Phewin meer waar een Hindoe tempel opstaat.
Op deze zaterdag (nederlandse zondag) werden de geden voorzien van etenswaar en wakker geschud door het
luiden van een bel door de Nepalezen. Daarna doorgeroeid naar de overkant waar ik een Stupa heb
bezocht boven op de berg, Met de roeier had ik afgesproken dat hij me om 13.00 uur weer zou komen ophalen,
maar hij liet me in de steek. Daardoor kon ik echter wel getuigen zijn van een " overlijdens partie"
van een 73 jarige bewoner die 14 dagen geleden was overleden. Ik heb bij hun thee gedronken en dalbhad
met de vingers van mijn rechter hand gegeten. Daarna heeft een van de mannen mij overgezet met zijn eigen
roeiboot, maar ik moest hem wel 300 rupies betalen, ( ze bieden altijd hulp aan maar achteraf vragen ze er wel
geld voor. Hij had ook te veel alcohol gedronken en wilde stiekem nog een fles whisky meenemen aan boord,
maar hij werd gesnapt door zijn vrouw.

Zondag 5 december:
Jullie gaan vandaag waarschijnlijk sinterklaas vieren rondom de kachel. Ik heb echter heerlijk genoten van
de zon en gewandeld in de " Game Site" van Pokhara.
Morgen reis ik terug naar Kathmandu.
Hopenlijk lukt het me daar om de foto's op de website te zetten.


NOG EEN PAAR BIJZONDERHEDEN OVER NEPAL:
* De Nepalese mensen zijn warm gekleed met truien, muts en jas, zelfs bij een temperatuur van 25 graden.
* 1maaltijd b.v. dalbhad kost gem. 200 rupies (2 euro), 1 liter water 20 rupies, 1 kg mandaijnen 50 rupies.
* Hier wordt ook gefietst, maar minder dan in Nederland.
* Schoolkinderen dragen een uniform.
* Je moet hier altijd afdingen.
* Hindoes en Bhoedisten acepteren en respecteren elkaar.
* Een appel kost in de bergen op sommige plaatsen 200-280 rupies (2-2,80 euro)
* Kleine kinderen tot ca. 0,5 jaar hebben zwart omrande ogen van kool (niet duidelijk waarom).
* Op straat worden door zowel mannen als vrouwen veel en vaak fluimen uitgespugt.
* In Nepal zitten veel Tibetanen die geen Nepaless paspoort krijgen en officieel niet mogen werken.
* Heilige koeien lopen overdag vrij rond, zelfs op de straat tussen het verkeer door. Ze leven hier als God op aarde.
* Er zijn in Nepal 36 kasten o.a. de sherpa's, tamang, gurung etc.
* Sommige mannen hebben 3 vrouwen en bij elke vrouw kinderen. Doch vaak te weinig geld om ze te verzorgen.
* Sporadisch heeft men en wasmachine, maar de meesten wassen met de hand aan de kraan, beek of meer.
* Ik realiseer me dat ik al een maand geen koffie en bijna geen vlees heb gegeten. En ik mis het niet eens.


Lieve mensen, het uur internetten zit er bijna op.
Ik wens jullie een fijne sinterklaas.
Ook wil ik alvast Henk Vos en Riet van harte feliciteren met jullie verjaardag.
Bedankt voor de meelevende reacties en tot hoors.

Francine



  • 06 December 2010 - 14:00

    Babs ,Roy & Marc Jan:

    Hi schoonzusje, wat heerlijk, dat je zo geniet. Je belevenisen lees ik met groot plezier. Het is hier nog steeds glibberen, dus.....jemist niets.
    Liefs Babs

  • 06 December 2010 - 14:01

    Ima En Wim:

    Francine, weer een leuk verhaal. Het geeft een prima beeld van een compleet andere wereld. Je verveelt je niet maar dat hadden we ook niet verwacht.Wij hebben inderdaad zeer uitgebreid Sinterklaas gevierd maar dat verhaal hoor je zeker op de nieuwjaarsborrel van begin januari.
    Nog een paar leuke weken toegewenst en een hartelijke groet vanuit Zwolle.

    Ima enm Wim

  • 06 December 2010 - 15:49

    Nico En Riet:

    Wat heerlijk dat je zo geniet daar in Nepal en wat kun je het leuk opschrijven. Bedankt voor de wetenswaardigheden over Nepal. Dank je wel voor je felicitatie, je begrijpt zeker wel dat ik jou nu ook alvast feliciteer met je verjaardag en ik wens je een fijne dag.
    Groetjes Riet

  • 06 December 2010 - 15:54

    Mirella:

    Todavia no he leido tu reporte anterior, pero lo guardaré y lo leeré con atención. Este lo he leido y me parecieron muy interesantes estas nuevas experiencias que estas viviendo.
    Saludos

  • 06 December 2010 - 17:10

    Heidi:

    Hoi Francine,
    zoals we kunnen lezen maak je veel mooie en bijzondere dingen mee. en zoals het spreekwoord zegt: wie veel reist kan veel verhalen.
    Alvast van harte gefeliciteerd met je aanstaande verjaardag en een fijne dag vrijdag gewenst.
    groeten,
    Heidi

  • 06 December 2010 - 17:42

    Henk En Jacqueline:

    Wat goed van jou om mij van uit jouw vakantie bestemming een felicitatie groet over te brengen.
    Ik voel mij zeer vereerd.
    Zo te lezen gaat het jou goed naar de zin.
    Al die belevenissen zullen op jouw netvlies blijven staan want het is toch heel bijzonder wat je mag beleven.
    Groetjes en en doe maar geen trui aan zoals de inlanders.
    Wij kunnen niet anders met deze weersomstandigheden.

  • 06 December 2010 - 17:47

    Roy:

    Dit is het eerste verslag van je dat ik van Babs kreeg toegezonden. Het id wel een avontuur, dat je meemaakt. Ik heb een cursus Indiase religies gevolgd en het verbaast me niet, dat Hindoes en Boeddhissten elkaar goed tolereren. Boeddhisten ziijn altijd heel tolerant tegenover andere religies en bij de Hindoes heb je veel aftakkingen van religies, hoewel het kastensysteem natuurlijk wel heel star is. is de scheiding tussen de kasten in Nepal ook zo star?
    veel plezier nog.

    Roy

  • 08 December 2010 - 15:36

    Els En Louis:

    Geweldig Francine al die ervaringen en belevenissen. Genieten dat doe je volgens ons volop. Je film komen we zeker bekijken.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag de 10e.
    Geniet nog even, liefs Els en Louis


  • 08 December 2010 - 16:18

    Adri - Theo:

    Je ziet ik zit niet zoveel op de computer als Theo vandaar dat ik steeds achter loop.Het is geweldig dat je het zo goed naar je zin hebt.En wij hebben geluk dat we mee kunnen genieten.Wij wensen je alvast een gezellige verjaardag we zullen er eentje op je gezondheid drinken. Lieve groetjes,
    Theo en Adri

  • 09 December 2010 - 11:21

    Jan En Annet:

    Hoi Francine
    Wij genieten volop van jouw veslag. Geniet nog maar lekker van de laatste
    weken daar.
    Geliciteerd met jou verjaardag neem
    er vast een biertje en een wijntje
    op. Als je terug bent doen we het samen met jouw verhalen.
    Liefs en dikke knuffel
    Jan en Annet

  • 09 December 2010 - 12:56

    Sytse En Greet:

    Intussen ben je alweer een aantal dagen terug in Kathmandu en ben je als het goed is al aan het werken in het Orthopaedisch Ziekenhuis.Lukt dat allemaal of maakt het niet goed spreken van de lokale taal het daar ook een beetje moeilijk. Geniet nog maar lekker even van de fijne temperaturen. Ik zag dat het vandaag ook weer 23 graden is. Hier is de temperatuur intussen een paar graden boven nul en vanaf morgen gaat de dooi echt doorzetten. En dan wordt er volgende week toch weer winter verwacht. Hopelijk smelt de sneeuw wel voldoende weg. Veel troitoirs en fietspaden zijn gevaarlijk glad door de vastgevroren sneeuw. Morgen rijden we naar Le Havre, waar we 4 dagen blijven. Dit voor de verjaardagen van de beide kleinkinderen.Het komt dus voor ons goed uit dat de winter even weg is.
    Nog een hele fijne tijd en alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag.We nemen er morgenavond wel eentje op, samen met Ernst en Linda.

  • 09 December 2010 - 17:08

    Paul En Nardy:

    Dat je het naar je zin hebt is overduidelijk. Wat een mooie verhalen. Zoals je al begrepen hebt gaat het hier de komende dagen wat dooien maar komt de winter volgende week in volle hevigheid terug. Ik vind daar niets aan. Dat geglibber buiten. Ik durf ook niet goed met de fiets weg want ben best wel bang om te vallen. We willen jou ook alvast van harte feliciteren met je verjaardag. Maak er een gezellige Nepalese verjaardag van. Wij drinken hier een glaasje op je gezondheid. Veel plezier.

    Lieve groeten van Paul en Nardy

  • 09 December 2010 - 20:58

    José En Bert:

    Hoi Francine,
    Ik wil je graag feliciteren met je verjaardag, morgen is de dag, maar ik zie dat ik niet de eerste ben die jou feliciteerd, van Harte.Weet dat we morgen allemaal aan je denken.

  • 10 December 2010 - 19:36

    Ima En Wim:

    Het is nu bij ons vrijdagavond 10 dec. en jij bent jarig vandaag. Wij hebben stiekem al een glaasje wijn op gedronken.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en denk maar niet dat je onder een borreltje uitkomt want je weet het , waar je ook op de aardbol bent, het zal gevierd worden.
    Alle gekheid op een stokje, proost nu maar met je Nepaleese vrienden. Wij komen wel aan onze trekken.
    Hartelijk Groet en tot gauw.

    Ima en Wim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Hallo allemaal, Vrijdag 5 november vertrek ik naar Nepal en blijf daar tot 18 december. De eerste maand verblijf ik in Kathmandu waar ik bij een gastgezin woon en ga werken in een revalidatiecentrum voor volwassenen. De laatste 2 weken maak ik een trektocht in de Himalaya. Het is weer een nieuw aventuur en weer heel spannend. Via deze website zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reilen en zeilen. Ik zou het leuk vinden om ook iets terug te horen van je/jullie. Groetjes, Francine

Actief sinds 24 Okt. 2010
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 15095

Voorgaande reizen:

05 November 2010 - 18 December 2010

Nepal avontuur

Landen bezocht: